Kaip mus paveiks numatomi vartotojų krepšelio pokyčiai?
Naujų metų daugelis laukia su jauduliu: kokius gi pokyčius jie atneš? Žinoma, tikimasi, kad pokyčiai bus į gerą: mados leis kūrybiškai žiūrėti į savo stilių, nesivaikyti vien tik prabangių daiktų, prekių ir paslaugų kainos bus prieinamos kiekvienam. Artėjančių pokyčių žinojimas padeda geriau pasiruošti, suskirstyti savo biudžetą.
Kaip keitėsi vartotojų kainų indeksas?
Kol kas remiantis Lietuvos statistikos duomenimis, galima matyti, kad labiausiai brango keleivių pervežimo oro transportu paslaugos, daržovės, tabako gaminiai, tačiau pigo farmacijos gaminiai, vynas, avalynė, drabužiai, elektros energija.
Dėl tarptautinėje ir vietinėje rinkoje augančių logistikos, darbo jėgos kaštų ir sąnaudų, tikimasi, kad Lietuvoje parduodamų prekių kaina taip pat stabiliai augs. Ši tendencija pastebima ne tik mūsų šalyje, bet ir kitose Europos valstybėse. Tiesa, tarptautinės kainos ne visuomet sutaps su Lietuvos rinka, to pavyzdys gali būti sumažėjusi vidutinė bananų kaina po naujai atsidariusio prekybos centro „Lidl“.
Tikimasi, kad labiausiai dėl kylančio akcizo tarifo augs alkoholinių gėrimų bei tabako gaminių kaina. Taip pat turėtų augti degalų kainos, o tai tiesiogiai paveiks transportavimo paslaugas, logistiką bei daugelio kitų prekių ar paslaugų vertę didesne pinigine išraiška. Tačiau planuojama sumažinti elektros energijos kainą. Galima tikėtis, kad internetinių paslaugų kainos tokių, kaip greitos paskolos, neturėtų keistis.
Vartotojų įpročių ir paslaugų strategijų pokyčiai
Didėjantis vartotojų kainų indeksas leidžia daryti prielaidą, kad vartotojai labiau orientuosis į piniginius aspektus, todėl dar atidžiau rinksis prekes. Parduotuvių lankytojų ir pirkėjų srautas taip pat lems jų strategijos pokyčius: bus kuriamos naujos klientų pritraukimo strategijos. Pavyzdžiui, gali būti pradėta orientuotis į prekių kokybės akcentavimą, taip pagrindžiant išaugusią kainą. Taip pat parduotuvės pradės specializuotis, tai yra, orientuotis tik į tam tikrą vartotojų segmentą. Visgi, nesvarbu, kokių metodų netolimoje ateityje imsis parduotuvės, manoma, jog pirkėjai apie prekių įsigijimą kol kas spręs pagal kainą.
„Eurobarometro“ duomenimis, lietuviams kainų augimas, pinigų nuvertėjimas yra viena didžiausių problemų Lietuvoje. Tai reiškia, kad augantis vartotojų kainų indeksas paskatins lietuvius dar daugiau naudotis įvairiomis akcijomis. Be to, gali būti, jog žmonės apsipirkti vyks į užsienio šalis, kur kainos mažesnės nei vietinėse parduotuvėse.
Internetinių paslaugų pokyčiai
Vivus.lt atstovų teigimu, didėjančios kainos nepaveiks greitųjų kreditų rinkos. Pasak jų, greitos paskolos kainos nekils, tačiau gali kiek pakisti vartojimas. Dėl išaugusių paslaugų kainų, žmonėms bus sunkiau taupyti ir pinigų jie sieks greitųjų kreditų keliu. Paskolų ėmimas ypač išaugtų pakilus skubios pagalbos kainai: būsto remontui, odontologų ar gydymo paslaugoms.
Kylantis vartotojų kainų indeksas nuteikia gana liūdnai. Kol kas ekonomistai atidžiai stebi rinkų pokyčius, paslaugų valdytojams patardami neskubėti didinti kainų, nes tai kaip tik gali sumažinti vartotojų skaičių. Vartotojai yra skatinami atidžiau rinktis prekes, daugiau dėmesio kreipti į jų kokybę, o, jei yra galimybė, paslaugas dažniau rinktis interneto erdvėje.